Continguts, organització i principis metodològics REVISAT
A continuació,
anem a mencionar els diferents continguts que treballarem. Cal recordar que la
nostra unitat didàctica està basada en el bloc de continguts d’expressió motriu
i comunicació i que els diferents objectius mencionats els hem tret del DECRET 108/2014.
Disciplinaris:
● Pràctica d’activitats expressives que
fomenten la iniciativa: gestos creatius.
● Representacions grupals per a comunicar
sensacions, emocions, sentiments i
idees.
● Simbolització d’accions i personatges a
través del moviment corporal.
● Pràctica de balls i danses de la Comunitat
Valenciana.
● Tècniques de relaxació aplicades a la
resolució de conflictes.
● Seleccionar la informació de forma guiada de
fonts variades proporcionades per
un adult.
Especialment en enciclopèdies i repositoris en línia.
● Utilitzar de manera guiada ferramentes de
busca i visualització digital (navegadors web, visualitzadors de documents,
aplicacions específiques de l’àrea, etc.) en dispositius de les TIC per a
obtindre informació.
● Anàlisi d’informació verbal i no verbal
d’exposicions, descripcions,
instruccions.
● Escoltar amb atenció i empatia respectant el
contingut del discurs de
l’interlocutor.
● Camps semàntics per a ampliar i consolidar
la terminologia específica de l’àrea.
Interdisciplinaris:
A més de
treballar els continguts parlats anteriorment, algunes activitats tindran
relació amb coses treballades en altres assignatures.
● Una assignatura
amb la que estarà relacionada és l’educació artística. Ja que es treballarà i
es tindrà en compte una “actitud atenta i silenciosa, i respecte a les normes
de comportament durant l’audició musical en els diferents contextos”. Per
exemple, si fem exercicis de relaxació́ amb musica calmada aquesta musica haurà̀
estat treballada prèviament a l’assignatura de musica i hauran de adaptar-se a
aquesta permaneixent en silenci mentre treballen.
● També, altra cosa amb la que podem
relacionar l’assignatura és amb el fet d’elaborar adornat o disfresses per a
coreografies o diferents interpretacions. Tindrem en compte altre contingut de
l’educació artística com ho és “seleccionar la informació tècnica i els
materials”.
● Pel que fa a l’àrea de llengua castellana o
valencià, en aquesta UD estaríem també treballant el llenguatge verbal i no
verbal, la comunicació, l’expressió oral i gestual d’emocions, sentiments o
experiències. Treballant així “estratègies i normes d’interacció oral apreses:
escoltar atentament, respectar les intervencions, els sentiments i experiències
dels altres, posant-se en el seu lloc. Formulació d’hipòtesis sobre contingut i
context, i sobre significats a partir de l’anàlisi d’elements significatius,
lingüístics i paralingüístics (modulació i to de la veu, gestualitat,
llenguatge corporal i postural).
● Respecte al
coneixement del medi, social i cultural, podríem relacionar les nostres
sessions amb manifestacions d’altres cultures, el coneixement del nostre cos i
dels seus moviments i els sentits. D’aquesta manera treballarem el contingut de
l’àrea valors socials i cívics tractarem el “respecte a la diversitat i a les
diferències individuals i sociocultural”
Transversals:
Respecte als
continguts transversals cal dir que a aquesta assignatura es fomentarà i
treballarà:
● L’educació per la igualtat, la convivència
i la pau: reflexionant al voltant de temes com són el respecte, la diversitat
cultural, la igualtat, la inclusió i el treball cooperatiu entre altres.
● La coeducació: de manera que quan es
treballe de forma cooperativa els grups es formen sense sexisme i els jocs es
realitzen independentment dels rols socials que s’associen a un o altre sexe.
● L’educació per a la salut: adoptant hàbits
higiènics o posturals.
ORGANITZACIÓ
· ORAGITZACIÓ DEL MATERIAL
Respecte a
l’organització ens anem a centrar en tres trets fonamentals: material, espai i
alumnat.
En primer lloc
parlarem sobre el material. Com hem dit anteriorment, dins del gimnàs es pot
trobar un gran magatzem amb material que ens serà de utilitat per a realitzar
amb correcció la nostra assignatura. Disposem de cordes, bancs, pilotes
diverses en quant al material, la grandària i el pes, cèrcols, xanques,
cintes, cons, matalassos, piques, petos, mocadors, raquetes i pales de platja
entre altres.
D’aquesta forma
en la nostra unitat didàctica tractarem d ́adaptar-nos a les possibilitats que
ens ofereix el centre encara que hi ha vegades en les que podem demanar als
alumnes que porten algun material en concret de casa, de forma que els fem més
participes de la activitat, donant-li la responsabilitat i l’autonomia
necessària per a que siguen ells mateixos els que posen tot en ordre per tal
d’una correcta realització de la sessió.
Per exemple, si
algun dia fem una activitat d ́expressió corporal en que els xiquets tenen que
interpretar la musica a traves de moviments del seu cos, de manera que
expressen qualsevol tipus d ́emoció o sentiment podem encomanar-li a ells que
trien quines cançons volen utilitzar per a la realització d ́aquest exercici,
de forma que augmente la seua motivació i interès per allò que van a fer.
També cal
recalcar qui s’encarrega d’anar a per el material abans de la sessió i de
replegar-lo una vegada aquesta finalitza. Per a portar un ordre amb aquesta
funció i encarregar-nos de que tothom col·labora en aquesta tasca hem fet una
llista del encarregats del material. Cada setmana prendran aquest càrrec deu
alumnes. Cinc s ́encarregaran d’agafar-los abans de la sessió, i la resta de
tornar-lo al lloc una vegada finalitza la classe. Com que hi ha dues hores
d’Educació Física a la setmana, el grup de cinc que s’encarrega el primer dia
de traure el material, serà el que ho guardarà tot el segon dia, i viceversa.
D ́aquesta forma ens assegurem que tots els alumnes aniran prenent la
responsabilitat del material.
· ORGANITZACIÓ ESPACIAL
En segon lloc,
respecte l’espai, disposem d ́un pati que consta de dues cistelles per a jugar
a bàsquet, un camp de futbol i una gran pista que es pot emprar per a
diferents activitats. A més el centre compta amb un gimnàs, que és un espai
cobert, on tenim els asseus i el magatzem del material.
Normalment
tractem de fer una de les sessions setmanals dins del gimnàs, i una altra a l
́aire lliure, encara que quan el temps meteorològic no ens ho permeti
utilitzarem l’espai tancat que ens proporciona el gimnàs. A més a més, ja
que ens trobem en una localització envoltada per un gran pinar, i contem amb
la platja a una distància relativament curta, de vegades tractem d ́emprar
aquests recursos amb els alumnes, els quals sempre estan encantats d ́eixir del
centre y trencar un poc amb la rutina.
Així be, com que
en el pati exterior comptem amb més espai, les activitats que requerisquen
major amplitud les realitzarem fora, mentre que en activitats més íntimes, o
en les quals els alumnes han d’estar per terra les realitzarem dins del gimnàs
ja que es un mobiliari més adequat que ens dota d ́una major comoditat. Mentre
que al menys una o dues vegades al mes intentem elaborar una programació que
ens permeta gaudir de la natura que tenim al voltant, com la platja, la
muntanya o el bosc.
· ORGANITZACIÓ DE L’ALUMNAT
Per últim ens
anem a centrar en una de les parts més essencials, l ́alumnat.
Els alumnes
adopten tasques tant individuals com grupals. Respecte al primer tipus, també
hi ha moments en els que es oportú tractar de potenciar la autonomia i la
iniciativa personal de cada un d ́ells de forma aïllada. És una tasca de cadascun
d ́ells, per exemple, recordar-se de portar la bosseta tots els dies (la qual
té que tindre sabó, una toaleta, colònia i una pinta), les proves
individuals, o deures que se’ls encomana fer sobre alguna activitat en
qüestió, com per exemple buscar informació sobre qualsevol tema per a
portar-la a classe.
Així doncs, en
les nostres sessions nosaltres anem a intentar treballar en grup el màxim
possible per tal de fomentar les relacions entre tots els alumnes de la classe,
creant un clima d ́inclusió i fomentant el contacte físic i la cooperació,
basant-nos en el respecte i la tolerància.
La majoria de
vegades les activitats es realitzaran de manera conjunta per a tota la classe,
de forma que tots es relacionen amb tots, aprenent a ajudar al company i a
rebre l’ajuda dels demés. Encarar que de vegades si que necessitarem per a
certes activitats dividir-los en diferents grups més menuts. Els grups serà
seleccionats per nosaltres utilitzant diferents tècniques, com per exemple
assignant nombres, o traguent paper d ́una bossa. Així be, cada vegada que es
canvia de tasca, transformarem els grups, per a que treballen amb distintes
persones i interioritzen el concepte que volem transmetre de la tècnica
cooperativa, ja que els serà essencial per a un futur.
PRINCIPIS
METODOLÒGICS
Els principis
metodològics els anem a diferenciar en els generals, on desenvoluparem els
conceptes que hem mencionat anteriorment a l’apartat dels continguts
transversals; i els específics, on ens centrarem més en els estils
d’ensenyament i en les estratègies que utilitzarem.
· ASPECTES METODOLÒGICS GENERALS
Per una banda,
respecte als aspectes generals en la nostra Unitat Didàctica, utilitzem la
cooperació com a estratègia d’aprenentatge clau per a que els nostres alumnes
aprenguen d’una manera distinta. Podríem emprar-la en un àmbit d’ajuda entre
els alumnes per a realitzar una activitat conjunta on cada membre del grup
tinga la seua tasca, o pel contrari, que un faça la tasca i l’altre l’informe
de les errades que ha tingut intercanviant els rols entre ells per tal de, a
l’hora de desenvolupar un mateix l’activitat tinga més interioritzats els
procediments que cal seguir per a fer un bon exercici.
A més, sempre
després de l’activitat realitzada, o al final de la sessió extraurem
conclusions amb els xiquets preguntant-los, per exemple: ‘Què heu après amb
aquesta activitat? Com s’heu sentit amb els vostres companys? Com podríem
millorar l’activitat?” per tal de meditar si hem aconseguit l’objectiu inicial
i sempre reflexionant al voltant del sentit de l’actitivitat, aconseguint així
desenvolupar un aprenentatge més significatiu en l’alumnat, relacionant-lo amb
les vivències i les experiències dels xiquets per tal de mostrar que les
activitats realitzades en l’assignatura d’Educació Física vertaderament tenen
un sentit i un perquè. A més, pensem que aquesta és una bona manera de
fomentar la participació de tots els alumnes i d’obtindre un “feedback” per la
seua part, fent-los entendre que la seua opinió té importància.
Cal dir, que
aquestes activitats, com hem indicat dins dels continguts transversals, no
soles treballen l’expressió corporal sinó que també es desenvoluparan al
voltant d’altres temes com són l’educació per a la salut, és a dir, que
corregirem postures que els poden perjudicar, i a més, supervisarem la
motxilla per si han portat els materials corresponents per a la seua higiene.
També estaran basades amb principis com la igualtat, el respecte, la
convivència entre persones que siguen de distinta raça o gènere i la
inclusió, sobre tot, als discapacitats.
Tot això ho
desenvoluparem mitjançant les pròpies activitats que plantejarem, ja que
tractarem d’abordar aquests temes en elles i en les reflexions del final de la
sessió. Elaborarem dinàmiques on es trobe reflectida la democràcia amb tots
els valors que volem inculcar en els alumnes, en compte de fer una classe
teòrica explicativa, ja que creiem que els xiquets no interioritzarien tant si
els ensenyes de manera teòrica, a més de que per aquesta via estimulem
l’apropament entre els xiquets, afavorint com ja hem dit abans, un aprenentatge
significatiu.
No obstant això,
respecte els continguts interdisciplinaris, per a connectar certs continguts
amb l’àrea de llengua, de coneixement del medi o de música si que serà
necessari coordinar-se amb els mestres d’aquestes assignatures per tal
d’assegurar-nos que han donat de manera teòrica les coses a les quals anem a
fer referència. Per exemple, que els xiquets coneixen les parts del cos que
anem a movilitzar en l’expressió corporal, que en música s’hagen estudiat
diferents músiques de cultures diverses o que en plàstica s’estiguen
realitzant els materials que es necessitaran en les nostres activitats.
· ASPECTES METODOLÒGICS ESPECÍFICS
Per altra banda,
els aspectes específics d’aquesta metodologia que volem emprar per a la nostra
unitat didàctica, estaran al voltant d’una sèrie d’estils d’ensenyament. En
primer lloc, cal dir que ens agradaria que la nostra UD dotara a l’alumnat de
certa autonomia, encara que sempre siga necessària una certa guia per part del
professor. Voldríem promoure un estil participatiu, així que podríem dir que
les nostres sessions es desenvoluparan en la majoria dels casos dins d’un estil
basat en el descobriment de l’alumnat. Açò indueix l’alumne a un procés de
investigació on es van descobrint les solucions. Així que, el rol del
professor seria plantejar l’activitat com un repte i facilitar la informació
necessària per a poder arribar a la solució, per exemple en les activitats de
mímica on no hi ha una resposta correcta i els alumnes de manera autònoma han
de buscar la millor manera de representar el concepte que el professor diga,
és a dir, el rol de l’alumne seria oferir les respostes que creu correctes
afegint la corresponent avaluació. En la pràctica, mai direm la resposta,
esperarem la resposta de l’alumne i si es correcta la reforçarem.
A l’hora de
desenvolupar la nostra UD pensem que la millor estratègia per a fer-ho és
emprar una tècnica mixta que combine estratègies analítiques (fragmentant
els continguts de major a menor importància, per exemple quan muntem una
coreografia repassaríem els passos de ball un per un i finalment realitzaríem
la seqüència de moviments completa) amb estratègies globals, ja que anem a
buscar sempre començar i terminar en la globalitat perquè pensem que
d’aquesta manera els xiquets entenen millor el sentit de l’activitat, aleshores,
si continuem amb l’exemple de la coreografia, en un primer moment els xiquets
veurien una representació de la seqüència tot seguida per a veure quin va a
ser el resultat que obtindran i ja després la realitzarien part per part per
tal d’aprendre-la millor i interioritzar-la.
Comentarios
Publicar un comentario