Continguts, organització i principis metodològics REVISAT

A continuació, anem a mencionar els diferents continguts que treballarem. Cal recordar que la nostra unitat didàctica està basada en el bloc de continguts d’expressió motriu i comunicació i que els diferents objectius mencionats els hem tret del DECRET 108/2014.
Disciplinaris:
  Pràctica d’activitats expressives que fomenten la iniciativa: gestos creatius.
  Representacions grupals per a comunicar sensacions, emocions, sentiments i
idees.
  Simbolització d’accions i personatges a través del moviment corporal.
  Pràctica de balls i danses de la Comunitat Valenciana.
  Tècniques de relaxació aplicades a la resolució de conflictes.
  Seleccionar la informació de forma guiada de fonts variades proporcionades per
un adult. Especialment en enciclopèdies i repositoris en línia.
  Utilitzar de manera guiada ferramentes de busca i visualització digital (navegadors web, visualitzadors de documents, aplicacions específiques de l’àrea, etc.) en dispositius de les TIC per a obtindre informació.
  Anàlisi d’informació verbal i no verbal d’exposicions, descripcions,
instruccions.
  Escoltar amb atenció i empatia respectant el contingut del discurs de
l’interlocutor.
  Camps semàntics per a ampliar i consolidar la terminologia específica de l’àrea.


Interdisciplinaris:

A més de treballar els continguts parlats anteriorment, algunes activitats tindran relació amb coses treballades en altres assignatures.

● Una assignatura amb la que estarà relacionada és l’educació artística. Ja que es treballarà i es tindrà en compte una “actitud atenta i silenciosa, i respecte a les normes de comportament durant l’audició musical en els diferents contextos”. Per exemple, si fem exercicis de relaxació́ amb musica calmada aquesta musica haurà̀ estat treballada prèviament a l’assignatura de musica i hauran de adaptar-se a aquesta permaneixent en silenci mentre treballen.
  També, altra cosa amb la que podem relacionar l’assignatura és amb el fet d’elaborar adornat o disfresses per a coreografies o diferents interpretacions. Tindrem en compte altre contingut de l’educació artística com ho és “seleccionar la informació tècnica i els materials”.
  Pel que fa a l’àrea de llengua castellana o valencià, en aquesta UD estaríem també treballant el llenguatge verbal i no verbal, la comunicació, l’expressió oral i gestual d’emocions, sentiments o experiències. Treballant així “estratègies i normes d’interacció oral apreses: escoltar atentament, respectar les intervencions, els sentiments i experiències dels altres, posant-se en el seu lloc. Formulació d’hipòtesis sobre contingut i context, i sobre significats a partir de l’anàlisi d’elements significatius, lingüístics i paralingüístics (modulació i to de la veu, gestualitat, llenguatge corporal i postural).
● Respecte al coneixement del medi, social i cultural, podríem relacionar les nostres sessions amb manifestacions d’altres cultures, el coneixement del nostre cos i dels seus moviments i els sentits. D’aquesta manera treballarem el contingut de l’àrea valors socials i cívics tractarem el “respecte a la diversitat i a les diferències individuals i sociocultural”


Transversals:
Respecte als continguts transversals cal dir que a aquesta assignatura es fomentarà i treballarà:
  L’educació per la igualtat, la convivència i la pau: reflexionant al voltant de temes com són el respecte, la diversitat cultural, la igualtat, la inclusió i el treball cooperatiu entre altres.
  La coeducació: de manera que quan es treballe de forma cooperativa els grups es formen sense sexisme i els jocs es realitzen independentment dels rols socials que s’associen a un o altre sexe.
  L’educació per a la salut: adoptant hàbits higiènics o posturals.

  

ORGANITZACIÓ

·       ORAGITZACIÓ DEL MATERIAL
Respecte a l’organització ens anem a centrar en tres trets fonamentals: material, espai i alumnat.
En primer lloc parlarem sobre el material. Com hem dit anteriorment, dins del gimnàs es pot trobar un gran magatzem amb material que ens serà de utilitat per a realitzar amb correcció la nostra assignatura. Disposem de cordes, bancs, pilotes diverses en quant al material, la grandària i el pes, cèrcols, xanques, cintes, cons, matalassos, piques, petos, mocadors, raquetes i pales de platja entre altres.

D’aquesta forma en la nostra unitat didàctica tractarem d ́adaptar-nos a les possibilitats que ens ofereix el centre encara que hi ha vegades en les que podem demanar als alumnes que porten algun material en concret de casa, de forma que els fem més participes de la activitat, donant-li la responsabilitat i l’autonomia necessària per a que siguen ells mateixos els que posen tot en ordre per tal d’una correcta realització de la sessió.

Per exemple, si algun dia fem una activitat d ́expressió corporal en que els xiquets tenen que interpretar la musica a traves de moviments del seu cos, de manera que expressen qualsevol tipus d ́emoció o sentiment podem encomanar-li a ells que trien quines cançons volen utilitzar per a la realització d ́aquest exercici, de forma que augmente la seua motivació i interès per allò que van a fer.

També cal recalcar qui s’encarrega d’anar a per el material abans de la sessió i de replegar-lo una vegada aquesta finalitza. Per a portar un ordre amb aquesta funció i encarregar-nos de que tothom col·labora en aquesta tasca hem fet una llista del encarregats del material. Cada setmana prendran aquest càrrec deu alumnes. Cinc s ́encarregaran d’agafar-los abans de la sessió, i la resta de tornar-lo al lloc una vegada finalitza la classe. Com que hi ha dues hores d’Educació Física a la setmana, el grup de cinc que s’encarrega el primer dia de traure el material, serà el que ho guardarà tot el segon dia, i viceversa. D ́aquesta forma ens assegurem que tots els alumnes aniran prenent la responsabilitat del material.

·       ORGANITZACIÓ ESPACIAL
En segon lloc, respecte l’espai, disposem d ́un pati que consta de dues cistelles per a jugar a bàsquet, un camp de futbol i una gran pista que es pot emprar per a diferents activitats. A més el centre compta amb un gimnàs, que és un espai cobert, on tenim els asseus i el magatzem del material.

Normalment tractem de fer una de les sessions setmanals dins del gimnàs, i una altra a l ́aire lliure, encara que quan el temps meteorològic no ens ho permeti utilitzarem l’espai tancat que ens proporciona el gimnàs. A més a més, ja que ens trobem en una localització envoltada per un gran pinar, i contem amb la platja a una distància relativament curta, de vegades tractem d ́emprar aquests recursos amb els alumnes, els quals sempre estan encantats d ́eixir del centre y trencar un poc amb la rutina.

Així be, com que en el pati exterior comptem amb més espai, les activitats que requerisquen major amplitud les realitzarem fora, mentre que en activitats més íntimes, o en les quals els alumnes han d’estar per terra les realitzarem dins del gimnàs ja que es un mobiliari més adequat que ens dota d ́una major comoditat. Mentre que al menys una o dues vegades al mes intentem elaborar una programació que ens permeta gaudir de la natura que tenim al voltant, com la platja, la muntanya o el bosc.

·       ORGANITZACIÓ DE L’ALUMNAT
Per últim ens anem a centrar en una de les parts més essencials, l ́alumnat.
Els alumnes adopten tasques tant individuals com grupals. Respecte al primer tipus, també hi ha moments en els que es oportú tractar de potenciar la autonomia i la iniciativa personal de cada un d ́ells de forma aïllada. És una tasca de cadascun d ́ells, per exemple, recordar-se de portar la bosseta tots els dies (la qual té que tindre sabó, una toaleta, colònia i una pinta), les proves individuals, o deures que se’ls encomana fer sobre alguna activitat en qüestió, com per exemple buscar informació sobre qualsevol tema per a portar-la a classe.

Així doncs, en les nostres sessions nosaltres anem a intentar treballar en grup el màxim possible per tal de fomentar les relacions entre tots els alumnes de la classe, creant un clima d ́inclusió i fomentant el contacte físic i la cooperació, basant-nos en el respecte i la tolerància.

La majoria de vegades les activitats es realitzaran de manera conjunta per a tota la classe, de forma que tots es relacionen amb tots, aprenent a ajudar al company i a rebre l’ajuda dels demés. Encarar que de vegades si que necessitarem per a certes activitats dividir-los en diferents grups més menuts. Els grups serà seleccionats per nosaltres utilitzant diferents tècniques, com per exemple assignant nombres, o traguent paper d ́una bossa. Així be, cada vegada que es canvia de tasca, transformarem els grups, per a que treballen amb distintes persones i interioritzen el concepte que volem transmetre de la tècnica cooperativa, ja que els serà essencial per a un futur.



PRINCIPIS METODOLÒGICS

Els principis metodològics els anem a diferenciar en els generals, on desenvoluparem els conceptes que hem mencionat anteriorment a l’apartat dels continguts transversals; i els específics, on ens centrarem més en els estils d’ensenyament i en les estratègies que utilitzarem.

·       ASPECTES METODOLÒGICS GENERALS
Per una banda, respecte als aspectes generals en la nostra Unitat Didàctica, utilitzem la cooperació com a estratègia d’aprenentatge clau per a que els nostres alumnes aprenguen d’una manera distinta. Podríem emprar-la en un àmbit d’ajuda entre els alumnes per a realitzar una activitat conjunta on cada membre del grup tinga la seua tasca, o pel contrari, que un faça la tasca i l’altre l’informe de les errades que ha tingut intercanviant els rols entre ells per tal de, a l’hora de desenvolupar un mateix l’activitat tinga més interioritzats els procediments que cal seguir per a fer un bon exercici.

A més, sempre després de l’activitat realitzada, o al final de la sessió extraurem conclusions amb els xiquets preguntant-los, per exemple: ‘Què heu après amb aquesta activitat? Com s’heu sentit amb els vostres companys? Com podríem millorar l’activitat?” per tal de meditar si hem aconseguit l’objectiu inicial i sempre reflexionant al voltant del sentit de l’actitivitat, aconseguint així desenvolupar un aprenentatge més significatiu en l’alumnat, relacionant-lo amb les vivències i les experiències dels xiquets per tal de mostrar que les activitats realitzades en l’assignatura d’Educació Física vertaderament tenen un sentit i un perquè. A més, pensem que aquesta és una bona manera de fomentar la participació de tots els alumnes i d’obtindre un “feedback” per la seua part, fent-los entendre que la seua opinió té importància.

Cal dir, que aquestes activitats, com hem indicat dins dels continguts transversals, no soles treballen l’expressió corporal sinó que també es desenvoluparan al voltant d’altres temes com són l’educació per a la salut, és a dir, que corregirem postures que els poden perjudicar, i a més, supervisarem la motxilla per si han portat els materials corresponents per a la seua higiene. També estaran basades amb principis com la igualtat, el respecte, la convivència entre persones que siguen de distinta raça o gènere i la inclusió, sobre tot, als discapacitats.

Tot això ho desenvoluparem mitjançant les pròpies activitats que plantejarem, ja que tractarem d’abordar aquests temes en elles i en les reflexions del final de la sessió. Elaborarem dinàmiques on es trobe reflectida la democràcia amb tots els valors que volem inculcar en els alumnes, en compte de fer una classe teòrica explicativa, ja que creiem que els xiquets no interioritzarien tant si els ensenyes de manera teòrica, a més de que per aquesta via estimulem l’apropament entre els xiquets, afavorint com ja hem dit abans, un aprenentatge significatiu.

No obstant això, respecte els continguts interdisciplinaris, per a connectar certs continguts amb l’àrea de llengua, de coneixement del medi o de música si que serà necessari coordinar-se amb els mestres d’aquestes assignatures per tal d’assegurar-nos que han donat de manera teòrica les coses a les quals anem a fer referència. Per exemple, que els xiquets coneixen les parts del cos que anem a movilitzar en l’expressió corporal, que en música s’hagen estudiat diferents músiques de cultures diverses o que en plàstica s’estiguen realitzant els materials que es necessitaran en les nostres activitats.

·       ASPECTES METODOLÒGICS ESPECÍFICS
Per altra banda, els aspectes específics d’aquesta metodologia que volem emprar per a la nostra unitat didàctica, estaran al voltant d’una sèrie d’estils d’ensenyament. En primer lloc, cal dir que ens agradaria que la nostra UD dotara a l’alumnat de certa autonomia, encara que sempre siga necessària una certa guia per part del professor. Voldríem promoure un estil participatiu, així que podríem dir que les nostres sessions es desenvoluparan en la majoria dels casos dins d’un estil basat en el descobriment de l’alumnat. Açò indueix l’alumne a un procés de investigació on es van descobrint les solucions. Així que, el rol del professor seria plantejar l’activitat com un repte i facilitar la informació necessària per a poder arribar a la solució, per exemple en les activitats de mímica on no hi ha una resposta correcta i els alumnes de manera autònoma han de buscar la millor manera de representar el concepte que el professor diga, és a dir, el rol de l’alumne seria oferir les respostes que creu correctes afegint la corresponent avaluació. En la pràctica, mai direm la resposta, esperarem la resposta de l’alumne i si es correcta la reforçarem.


A l’hora de desenvolupar la nostra UD pensem que la millor estratègia per a fer-ho és emprar una tècnica mixta que combine estratègies analítiques (fragmentant els continguts de major a menor importància, per exemple quan muntem una coreografia repassaríem els passos de ball un per un i finalment realitzaríem la seqüència de moviments completa) amb estratègies globals, ja que anem a buscar sempre començar i terminar en la globalitat perquè pensem que d’aquesta manera els xiquets entenen millor el sentit de l’activitat, aleshores, si continuem amb l’exemple de la coreografia, en un primer moment els xiquets veurien una representació de la seqüència tot seguida per a veure quin va a ser el resultat que obtindran i ja després la realitzarien part per part per tal d’aprendre-la millor i interioritzar-la.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Mesures per a educar en la diversitat REVISAT

Mesures per a educar en diversitat