Mesures per a educar en la diversitat REVISAT

Mesures per a educar en diversitat
En la nostra Unitat Didàctica ja hem presentat un xiquet amb espina bífida, una malformació durant la gestació per la qual la medul·la espinal queda sense protecció òssia. Per aquest motiu, aquesta malaltia afecta a les arrels dels nervis, i les persones que la pateixen presenten una disminució de la coordinació en la zona afectada, o inclús una paràlisi total d’aquesta.
En aquest cas, el xiquet de la nostra classe té espina bífida de menor grau, per la qual cosa sí que disposa de certa mobilitat en aquesta part del cos; no obstant és fonamental portar un control adequat de cada activitat que realitza.
En les diverses sessions planificades, les mesures que hem pres per tal d’adaptar-les a les capacitats d’aquest alumne són les següents:
1.     Que el xiquet dispose d’un mestre de suport que estiga present en la majoria de les sessions.
2.      Quan aquesta persona no hi estiga present, que es sol·licite ajuda a algun mestre de guàrdia per a que es puga assistir a l’alumne.
3.     Com a últim recurs es pregarà a algun membre de la classe que ajude o condueixi la cadira del seu company durant les activitats que ho requereixin.

Pel que fa a les adaptacions dins l'àmbit de l'unitat didàctica, hem tractat d'oferir jocs que sempre puguen disposar d'una variant que permeti obtenir d'igual manera els objectius proposats. Alguns canvis han pogut ser, per exemple, el fet de fer mímica asseguts o en una posició estàtica o reduir el màxim possible aquells jocs que exigeixen fer carreres d'alta intensitat o "sprints" (i substituir-los per curses continues de baixa intensitat a un ritme que el xiquet en la cadira pot mantenir també). El que hem tractat al cap i a la fi ha sigut que aquest xiquet no es senta desplaçat per la seua condició i puga gaudir el màxim possible en aquestes sessions, evitant sempre possibles situacions que posen en perill tant la seua integritat física com psicològica i social.
De la mateixa manera hem d'afegir que no sempre s'ha pogut adaptar alguna de les activitats tant com s'ha volgut, principalment perquè és molt complicat adaptar  tots els elements d'aquestes en  una unitat didàctica que tracta de treballar l'expressió corporal dels alumnes. Per tot açò (i com que l'espina bífida es una malformació que afecta en diversos graus segons la situació de cada xiquet) hem pensat en donar també certa llibertat a l'alumne per a que puga fer les activitats de la millor forma possible llevant alguna norma que dificulte molt la realització d'alguna tasca, i li hem proporcionat certa autonomia per a que puga fer alguns exercicis de mims amb el recorregut físic del que disposa. Açò simplement ho hem fet per no angoixar a aquesta persona, ja que tampoc volíem que es sentira "acompanyat" o pressionat de forma continuada per a fer be els exercicis durant les diverses sessions que conformen aquesta unitat didàctica.

Un aspecte que sí hem tractat de millorar per tal d’afavorir el correcte funcionament de les activitats ha sigut el fet d’emprar materials no pesats (com són els globus, en compte de pilotes). A més a més hem intentat utilitzar el mínim d’elements possible per dues raons fonamentals:

1) Evitar situacions que puguen desplaçar a l’alumne amb adaptacions específiques.
2) Garantir la possibilitat d’executar aquesta UD en qualsevol espai/escola, sense preocupar-se per la quantitat i qualitat dels materials de que es disposa al centre.

Per últim, i pel que fa a les mesures que emprarem en cas de que es presente algun alumne amb alguna malaltia temporal (virus o qualsevol impediment que impossibilite la pràctica de la sessió) disposarem de fitxes alternatives on puguen descriure com ha anat la classe, què s’ha fet, i destacar allò més positiu i negatiu de la sessió.
  
ANNEXE
FITXA ALTERNATIVA A LA SESSIÓ D’EDUCACIÓ FÍSICA (per alumnes amb malaltia temporal que els inhabilite per a realitzar la sessió)

Nom de l’alumne:
Data:

Motiu pel qual no has pogut realitzar la sessió:



Descripció del calfament:





Descripció de les activitats realitzades durant la sessió:






Quins aspectes positius en destacaries de la sessió? Quins de negatiu?




Quina ha sigut la activitat que més t’ha agradat? I la que menys?



Com es podría millorar la sessió?







Comentarios

Entradas populares de este blog

Mesures per a educar en diversitat